Met de boottaxi door Bangkok
Mijn favoriete vervoermiddel in Bangkok is de boottaxi. Nina van Co Van Kessel tours legt in deze handige video uit hoe de twee belangrijkste type boten werken.
Benieuwd welke smaken openbaar vervoer in Bangkok beschikbaar zijn? Dan zit je hier goed. Bangkok is één van de drukste steden ter wereld voor wat betreft het verkeer. Ik kijk zelf naar het tijdstip van de dag, waar ik vandaan vertrek en waar ik naartoe wil om te bepalen welk vervoer ik nodig heb.
Een tuk tuk is natuurlijk tof om te ervaren. Maar is tijdens de avondspits zeker niet de snelste manier om bijvoorbeeld van Khao San Road naar Chinatown te komen of terug om maar een voorbeeld te noemen.
Hieronder geef ik uitleg over alle vervoermiddelen die je in Bangkok makkelijk kunt gebruiken. Hopelijk helpt het jou om je verblijf in Bangkok zo aangenaam mogelijk te maken en niet onnodig in files vast te zitten:
De Airport City Line, ook bekend als de Airport Rail Link, is een bovengrondse trein die je van Suvarnabhumi Airport tot in het hart van Bangkok brengt. Er is een 'gewone' variant en een snellere 'express' variant die tegen betaling van meer Thaise baht zonder tussenstops naar eindstation Phaya Thai rijdt.
De BTS Skytrain is één van de snelste en goedkoopste manieren van transport in Bangkok. De prijs hangt af van het aantal haltes dat je wilt reizen.
Ze rijden volgens een duidelijke plakken. De skytrain in Bangkok rijdt vaak. Het is stukken goedkoper dan een tuk tuk wanneer je alleen reist. Bovendien is er airco. En omdat de skytrain een eigen traject hebben hebben staan je nooit in de file.
Het aantal routes en haltes is beperkt. Zo kun je vanaf Bangkok airport niet rechtstreeks naar skytrain-halte in de buurt van Khao San Road.
Check de BTS Skytrain-website voor een handige kaart met alle haltes van de BTS Skytrain, Metro en Chao Praya River Express boot. Je kunt er ook de prijs voor jouw skytrain-route berekenen. Voor iPhone en Android zijn er trouwens ook BTS Skytrain apps.
BTS Skytrain | |
---|---|
Flexibel | |
Kosten | |
Snelheid | |
Veiligheid |
Bus | |
---|---|
Flexibel | |
Kosten | |
Snelheid | |
Veiligheid |
De taxi boten die over de rivier varen, zijn een snelle en ontspannende manier van reizen door Bangkok. Je staat nooit in de file, hebt geen last van autogassen en je geniet van een verkoelende bries op de rivier.
In relatief weinig tijd leg je zo sneller een grotere afstand af dan per taxi, motor of tuk tuk. Op deze manier kun je van Khao San Road onder andere snel en goedkoop bij het Grand Palace, Wat Pho en China Town komen.
Let op; er varen diverse soorten boten. Je herkent de verschillende boten aan de kleur van de vlag. Boten met een oranje vlag zijn eigenlijk altijd goed. Ze stoppen bij ieder halte, en een ritje kost 18 THB. Tickets koop je bij een opstaphalte of aan boord van de boot. Meer info over deze en andere boottaxi's in Bangkok vind je op Chaophrayaexpressboat.com.
Tip: vaar mee rond zonsondergang. Je kunt dan geweldige foto's maken van Wat Arun vanaf de boot.
Boot taxi | |
---|---|
Flexibel | |
Kosten | |
Snelheid | |
Veiligheid |
Sinds 2004 heeft Bangkok ook een ondergrondse metro. Deze bestaat momenteel nog uit één lijn, de blue line. Maar er wordt ook druk gewerkt aan twee extra lijnen om de filedruk in de stad te verlichten. Bij haltes Chatuchak, Sukhumvit en Silom kun je ovestappen op de skytrain.
Veruit het snelste vervoermiddel in Bangkok is de motorbike taxi. Met helm zit je achterop bij de driver die je in een mum van tijd brengt waar je zijn wilt. Vooraf spreek je de prijs af.
Omdat de motorbike lekker smal is, is dit zelfs tijdens de beruchte avondspits een relatief snel vervoermiddel. Nadeel, je kunt enkel alleen achterop. Maar ben je met twee of meer, dan worden er met gemak meerder motorbike taxi's opgetrommeld door de driver.
Motorbike drivers herken je aan hun oranje hesjes. Je vindt ze in groepjes bij kruispunten, shopping malls en populaire bezienswaardigheden.
Motorbike taxi | |
---|---|
Flexibel | |
Kosten | |
Snelheid | |
Veiligheid |
De taxi in Bangkok is wat mij betreft het meest comfortabele vervoermiddel buiten de spits. Tijdens de spits, vooral de vrijdagmiddagspits, wil je juist niet in een taxi zitten omdat je dan geen meter vooruit komt en wel voor de wachttijd betaalt.
Welke prijs je betaalt voor een taxi, daar maak je afspraken over voordat je vertrekt. Dat kan op 2 manieren: taxi meter of een vaste prijs. Rijden op de meter is doorgaans goedkoper. Daarom wil ook niet iedere chauffeur op de meter rijden. Vraag er daarom altijd naar voordat je instapt. Zo niet, een andere is snel gevonden. Er rijden er genoeg.
Wanneer je met meter rijdt is het starttarief 35 baht. Er komt daana 2 baht per gereden kilometer bij. Het alternatief is om vooraf een prijsafspraak te maken. Maar ik weet niet welke prijs goed is of echt veel te veel. De chauffeur wil het risico voor hem ook het liefst tot 0 reduceren en dus ontstaat er dan meestal een prijs 10-25% hoger ligt dan rijden met een taxi meter.
Op Wikipedia vind je meer info over de taxi-meter.
Een handig alternatief voor een standaard taxi-meter is de app Grab. Die is een soort Uber maar dan alleen voor Zuidoost Azië. Er zijn apps beschikbaar voor iOS en Android via Grab.com.
Taxi meter | |
---|---|
Flexibel | |
Kosten | |
Snelheid | |
Veiligheid |
De tuk tuk staat in alle opzichten helemaal onderaan. Hoewel deze driewieler een icoon van het Thaise straatbeeld is en ik ze gaaf vind om te fotograferen, vind ik de tuk tuk als vervoermiddel zwaar overgewaardeerd.
Je rijdt als toerist alleen in een tuk tuk als je de ervaring een keer nog niet hebt of als geld niet belangrijk is voor je. Tuk tuk zijn namelijk hartstikke duur. Ze rijden namelijk niet op een meter maar je spreekt vooraf af wat een rit kost. En die prijzen liggen meestal 40-70% hoger dan bijvoorbeeld een taxi meter omdat ze aan jou als toerist goed kunnen verdienen
Wanneer je een erg laag tarief voorgesteld krijgt is de kans groot dat je langs allerlei juweliers en kledingshops wordt gereden waar de chauffeur commissie voor krijgt.
Tuk Tuk | |
---|---|
Flexibel | |
Kosten | |
Snelheid | |
Veiligheid |
Mijn favoriete vervoermiddel in Bangkok is de boottaxi. Nina van Co Van Kessel tours legt in deze handige video uit hoe de twee belangrijkste type boten werken.
Hi ik ben Louis Jansen aka Brother Louis en oprichter van Brotherlouis.nl. Sinds 2003 ga ik jaarlijks backpacken door Zuidoost Azië. Ik vertel je graag meer over wat mij er toe heeft gezet om deze website te starten en wie ik ben.
Voor vragen kun je ook altijd bij me terecht via de contact opties.